En
aquest blog, que estrenem avui, ens agradaria informar del marketing
farmacèutic i de la relació de les farmacèutiques amb els metges.
¿Per què alguns medicaments s’anuncien a la televisió i d’altres no?
Doncs aquesta és una pregunta que no acostumem a fer-nos, no acostumem a pensar en medicaments ni en malalties i quan ens posem malalts anem al metge i ens prenem el que ens recepta. Però que passa quan el metge et diu allò típic de.... No això no entra per la Seguretat Social. Ostres! I ara què? Costarà molt? L’haure de pagar! I és quan et preguntes per què just el que em passa a mi no ha d’estar subvencionat.
Doncs això és molt normal, hi ha molts medicaments i tractaments que no entren a la Seguretat Social i n’hi ha més a causa de la crisi. L’1 de Setembre del 2012 el BOE va publicar una llista de 417 fàrmacs que van deixar d’estar subvencionats per l’estat. S’ha de dir també que la majoria d’ells són per malalties poc greus, els medicaments per malalties cròniques o greus es segueixen subvencionant. Malalties com constipats, tos, diarrea, vòmits, estrenyiment, irritació de la pell,... són considerades de símptomes menors i has de pagar integrament el preu del fàrmac.
Els pròxims dies ens agradaria explicar com s’ho fan les farmacèutiques per publicitar-se; perquè algunes es publiciten als pacients via televisió, radio o premsa i d’altres es publiciten directament als metges; i quines ho fan d’una manera i quines de l’altre.
Esperem que us agradi aquest blog i que en pugueu aprendre una mica més de tot allò que ens prenem.
Molt bé el tema!! És molt interessant!! Endavant amb les entrades! Us anirem seguint :)
ResponEliminaMoltes gràcies pel teu interès!! Continuarem endavant i esperem que et vagi agradant!!
EliminaUn tema molt interessant, les farmacèutiques cada cop estan més interessades en publicitar els seus fàrmacs como si fossin vulgars productes de consum.
ResponEliminaTotalment d'acord! A nosaltres ens agradaria aprofundir en aquest tema. Primerament, hauràs llegit que els fàrmacs que es publiciten són a causa de que no entren per seguretat social, però és cert que hi haurien d'haver uns certs límits i que evidentment s'ha de diferenciar els medicaments necessaris per tenir una bona salud, dels "vulgars" productes de consum.
EliminaLa indústria farmacèutica, com qualsevol altra empresa privada, busca la major rendibilitat del negoci quan es fan els balanços a finals d'any. El problema apareix quan aquesta empresa busca rendibilitat a costa de la salut de les persones. És per això que requereix una atenció important i distintiva de la resta de la indústria. De fet, hi ha regulacions que prohibeixen la publicitat de fàrmacs amb recepta als mitjans com la televisió i és per això que només veiem determinats productes (la majoria d'ells per curar/alleugerar símptomes menors) i d'altres no. Les farmacèutiques ja han fet uns quants intents d'alleugerar, si més no, aquesta restricció amb mires de "millorar l'ús racional d'aquests medicaments". El problema radica en que la televisió no és un bon mecanisme de comunicació racional i menys quan es tracta de productes que poden arribar a ser tòxics si no s'utilitzen de la manera adequada. Així doncs, la publicitat d'aquest medicaments deuria quedar relegada als mitjans tècnics on els especialistes es poden informar per posteriorment traspassar aquesta informació als pacients, sempre dins de la consulta mèdica.
ResponEliminaEl que no pensem però és en la publicitat subliminal que es fa fora de l'espai publicitari, concretament en els espais informatius. Aquests espais són experts en parlar de malalties, infeccions o pandèmies arreu del món. Un cas clar va ser el de la grip A (H1N1). Els mitjans es van encarregar d'alertar a la població dels riscos d'aquesta grip, on la xifra d'afectats i de morts era la portada de tots els informatius. "Es recomana la vacunació". Ja teniem la por al cos. D'aquesta por es va aprofitar Novartis, farmacèutica suïssa, Gràcies a una bona quantitat de diners provinents dels EUA i a la publicitat inestimable dels mitjans de comunicació, va desenvolupar la vacuna i va fer un negoci rodó.
Trobem interessant el que ens has comentat de la publicitat subliminal, i com certes farmacèutiques s'aprofiten de situacions de risc per a la població, atès que diferents medis de comunicació alerten als ciutadans a vegades de manera exagerada. Aprofundirem en aquest tema més endavant, i intentarem comunicar-nos o mantenir contacte amb alguna farmacèutica, com per exemple Novartis.
EliminaSeria molt interessant poder contactar amb una farmacèutica. A part del contingut d'informació que puguin donar, és molt importat com la donen. Si es veuen transparents o són reticents a contestar massa preguntes. Jo m'inclino cap a la segona postura...
EliminaJa fa temps es va prohibir la publicitat televisiva (almenys de manera explícita) de productes com el tabac i l'alcohol pel fet de ser perjudicials per la salut. Amb els medicaments passa el mateix, un ús abusiu pot portar a conseqüencies importants. Una regulació de la publicitat de tots el medicaments, o productes considerats com a tal, és necessària per garantir el seu bon ús, contràriament als arguments que les farmacèutiques poden exposar. Aquesta publicitat pot emigrar a altres mitjans com internet, que són inclús pitjors que la pròpia televisió. Però suposo que el tema d'internet serà tema d'un altre post...
ResponEliminaDe la mateixa manera que no es permet publicitar alcohols d'unes certes graduacions, tal i com dius, la publicitat dels medicaments també ha d'estar ben regulada per garantir un bon ús d'aquests. Les farmacèutiques solen arribar al límit de la llei per aprofitar al màxim la possibilitat de publicitar-se i obtenir major benefici. Anirem aprofundint en aquest tema i esperem que ens vagis seguint.
EliminaPer altre banda, efectivament, avui dia encara s'està debatent com regularitzar l'informació que viatge a través d'Internet. És un tema molt interessant i segurament apareixarà en un futur post.